Terveys-Apilan verkkokauppa

Ostoskori:

0
Ostoskorisi on tyhjä.

0

Tervetuloa ostoksille

Suolisto kuntoon maitohappobakteereilla

Pari viikkoa sitten luennoin minulle henkilökohtaisesti tärkeästä aiheesta; suolisto ja sen hyvinvoinnin merkitys yleisvaltaiseen terveydentilaan. Luennolla käytiin läpi ruoansulatuskanavan rakennetta ja toimintaa, minkä jälkeen keskustelimme suoliston terveyteen vaikuttavista tekijöistä. Puhuimme myös siitä, kuinka suolistoa tulisi huoltaa. Iso osa luennosta keskittyi suoliston bakteeristoon ja maitohappobakteereiden osuuteen suoliston hoidossa. Aihe sai osakseen paljon kiinnostusta ja kiitosta. Tästä syystä haluan jakaa tämän aiheeni tänään.

Suolistossa asustaa paljon hyviä bakteereja, joiden tehtävänä on pitää loitolla ei-toivotut tunkeilijat, kuten taudinaiheuttajat, parasiitit, myrkylliset aineet ja sulamaton ruoka-aine.  Vaikka hyviä bakteereja esiintyy suolistossa luonnostaan, useimmiten bakteeristo kärsii huonon ruokavalion, elämäntapojen ja lääkkeiden seurauksena. Siksi maitohappobakteerit eli probiootit lisäravinteen muodossa ovat usein paikallaan.


Ruoansulatuskanava  - bakteeriston koti

Ruoansulatuskanava alkaa suusta ja päättyy peräaukkoon. Siihen väliin jää ruokatorvi, mahalaukku, ohutsuoli, paksusuoli ja peräsuoli, juuri tässä järjestyksessä. Ruoansulatus alkaa varsinaisesti mahalaukussa, mikäli jätämme pois suussa erittyvän syljen. Ravintoaineet pilkkoutuvat mahalaukussa ja niihin sekoittuu suolahappoja, entsyymejä ja nestettä. Ruoka siirtyy sitten n. 3-4 tunnin kuluessa mahalaukusta ohutsuoleen.
Suurin osa ruoansulatuksesta tapahtuu ohutsuolessa. Ohutsuolen imeytymispinta-ala kaikki ulokkeet mukaan luettuna on n. 200m2, siis huomattavasti isompi kuin keskiverto suomalainen asunto! Ohutsuolessa pilkkoutuneet ruoka-aineet imeytyvät suoliston seinämän läpi verenkiertoon. Tätä imeytymisprosessia toteuttaa kolme pääentsyymiä, amylaasi (pilkkoo hiilihydraatit), trypsiini (pilkkoo proteiinit) ja lipaasi (pilkkoo rasvat). Verenkierrosta pilkkoutuneet ja imeytyneet ravintoaineet jatkavat matkaansa kehon soluihin.

Ruoka-aine, joka jäi sulamatta ohutsuolessa, jatkaa matkaansa paksusuoleen. Paksusuoli imee ruoka-aineesta ylimääräisen nesteen ja suolat. Tämän seurauksena muodostuu kuivempi ruoka-aine, joka poistuu kehosta ulosteena. Arviolta n. 60 % ulosteesta on bakteereita.

Paksusuoli on n. 100 triljoonan bakteerin koti.  Näitä bakteereita asustelee toki muuallakin kehossa, kuten suussa, mahalaukussa, ohutsuolessa, emättimessä ja nenän limakalvolla. Myös ihmisen iholla asustelee bakteereita. Mitä nämä bakteerit sitten oikein ovat? Pitäisikö niistä olla huolissaan? En kirjoita tässä yhteydessä sen kummemmin ruoansulatuksesta, vaan sen sijaan keskityn puhumaan suolistobakteereista ja kuinka niitä voi varjella.

Uskotaan, että n. 80 % ihmisen immuniteetistä on peräisin suolistosta. Vastustuskyvyn teho on pitkälti riippuvainen suolistobakteeristosta eli floorasta. 500 - 1000 eri bakteerilajia on tunnistettu, mutta suuri osa on vielä tunnistamatta. Tunnistamisen tekee hankalaksi bakteereiden huono hapensietokyky.
Ihmisellä on kymmentuhatkertainen määrä bakteereita verrattuna solujen määrään. Bakteereita meissä onkin n. 1,5 kilon verran! Jokaisen henkilön suolistobakteeristo on yksilöllinen. Siihen vaikuttavat mm. perimä, ympäristö, sukupuoli ja tietenkin ruokavalio.
……………………………….

Kohdussa olevan sikiön suolisto on steriili. Syntymättömän lapsen suoliston ei tarvitse huolehtia ruoansulatuksesta, vaan äidin suolisto tekee tämän työn. Alatiesynnytyksessä bakteereja siirtyy äidiltä lapselle. Tiedetäänkin, että keisarinleikkauksella syntyneillä vauvoilla on huomattavasti heikompi bakteeristo. Äidinmaito sisältää monia eri bakteerikantoja, esim. bifidobakteereita. Bifidobakteerien tiedetään vähentävän lapsuusiän astmaa ja ekseemaa. Tästä syystä suosittelen lämpimästi imetystä, jos suinkin vain tuore äiti siihen kykenee. Varmaan arvaatkin tässä yhteydessä, että äidin bakteeriston hyvinvoinnilla on suunnaton vaikutus lapsen terveyteen sekä odotusaikana että imettäessä!

Suolistobakteeristo kehittyy parin ensimmäisen vuoden aikana ja siitä eteenpäin se pysyy melko samanlaisena. Hyvä alku bakteeriston kannalta on ehdottoman tärkeää, sillä sen vaikutus kantaa läpi elämän. Tieteellistä tietoa jakava Elsevier Inc julkaisi tässä kuussa tutkimuksen, jossa tutkittiin antibioottien vaikutusta vastasyntyneiden hiirien suolistoon. Tutkimustulos vahvisti, että vastasyntyneet hiiret, jotka saivat antibiootteja (penisilliiniä), olivat lihavampia, niiden ruoansulatusprosessi oli muuntunut ja tämä vaikutti myös suoliston immuniteettiin liitoksissa olevien geenien ilmentymiseen. Tässä meille kaikille mietittävää!


Bakteeriston huolto

Monet seikat vahingoittavat suoliston bakteeristoa. Antibiootit  jo mainitsinkin. Antibiootit eivät tuhoa vain pahoja bakteereita, vaan siinä saavat kyytiä myös hyvät bakteerit. Tiesitkö, että antibiootin vaikutus suoliston bakteeristoon voi kestää jopa vuoden ajan? Siksi lääkärisi useimmiten kehottaa sinua ottamaan maitohappobakteereita samanaikaisesti.  

Myös jatkuva tulehduskipulääkkeiden syönti tuhoaa bakteerikantaa. Liikunnan puute, krooninen stressi, alkoholi ja tupakka tekevät myös tehtävänsä.
Ruokavaliolla on suunnattoman suuri merkitys normaalin bakteeriston kasvuun ja säilyttämiseen. Monipuolinen ruokavalio edesauttaa monipuolista bakteerikantaa. Prosessoidut valmisruoat puolestaan eivät puolestaan tue hyvän bakteeriston kasvua millään tavoin. Lisäaineet, huonot ravintorasvat ja sokeri vahingoittavat bakteeristoa. Sokeri ruokkii huonojen bakteerien liikakasvua; esimerkkinä hiivaa. D-vitamiinin puute on myös yhdistetty heikentyneeseen bakteeristoon.


Suosi:

* Pre-biootteja sisältäviä ruokia, kuten sieni, parsa, Jerusalem-artisokka, sipuli, valkosipuli, purjo ja vihreä banaani. Pre-biootit ovat sulamattomia hiilihydraatteja, jotka kulkeutuvat ruoansulatus kanavan läpi ja asettuvat paksusuoleen ruokkimaan ns. hyviä bakteereja. Pre-biotit toimivat hyvien bakteereiden energian lähteenä.

* Fermentoituja ruokia kuten hapankaali, kimchi, kefiiri ja luonnon jogurtti.

* Polyfenoleita sisältäviä ruokia, kuten mustikka, vihreä tee, punaviini, tummasuklaa, omena, kahvi, oliiviöljy ja pähkinät

* Kuitupitoisia ruokia, kuten pähkinät, hedelmät, marjat ja vihannekset. Liika kuitu voi kuitenkin aiheuttaa ilmaa ja turvotusta.

* Hyviä ravintorasvoja kalasta, siemenistä, pähkinöistä, avokadosta, kookoksesta, kanamunista ja voista.


Vältä:

* Sokeria, viljoja ja gluteenia
* prosessoitua ruokaa ja lisäaineita (E220, E22-228ja E250)
* tupakkaa,
* alkoholia
* turhia lääkkeitä ja
* stressiä


Heikentyneen bakteeriston osuus sairauksien synnyssä

Heikentynyt bakteerikanta on yhdistetty moniin sairauksiin ja oireisiin. Hyvinvoiva bakteeristo suojelee suolistoa ja sen limakalvojen ja solujen terveyttä. Vuotava suoli on yhdistetty heikentyneeseen bakteeristoon. Monet autoimmuunisairaudet, kuten 1-tyypin diabetes tai MS-tauti, saattavat puolestaan olla vuotavan suolen aikaansaannoksia. Näin toteaa moni lääketieteen ja ravitsemusalan ammattilainen.
Heikentynyt bakteeristo on liitetty myös jatkuvaan sairasteluun, allergioihin ja yliherkkyyksiin. Myös korkea verenpaine saattaa olla peräisin huonontuneesta bakteerikannasta. Heikentynyt bakteeristo saattaa aiheuttaa ravinnollisia puutostiloja ja olla liitoksissa esim. iho-ongelmiin. Ylipainoisilla henkilöillä on usein heikentynyt bakteerikanta. Vuonna 2013 tehty tutkimus vahvisti bakteeriston osuuden ylipainossa.


Maitohappobakteerit

Hyvät bakteerit kilpailevat tilasta suolistossa patogeenisten bakteerien kanssa ja estävät niitä kiinnittymästä suoliston seinämään. Hyviä bakteereja tarvitaan myös vitamiinien tuotantoon. Tästä on esimerkkinä k-vitamiini.

Niin kuin jo mainitsin aikaisemmin, eri bakteerilajeja on satoja. Lactobacillus asidofilus ja bifidobakteeri ovat näistä kaikista tunnetuimmat ja ehkä myös tutkituimmat. Nämä kaksi bakteerikantaa on vastuussa mm. suoliston seinämän solujen kasvusta ja uusiutumisesta.

Bifidobakteeri on yksi hallitsevista bakteerilajeista ihmisen suolistossa. Yksi sen tehtävistä on hiilihydraattien aineenvaihdunta. 95 % vastasyntyneen suolistobakteereista on juuri bifidobakteereja. Aikuisella sama luku on 25 %. Bifidobakteerit ylläpitävät vastustuskykyä. Bifidobakteerit tuottavat myös suuren määrän happoja, jotka eliminoivat myrkyllisten aineiden haittoja säilyttäen bakteeriston tasapainon. Bifidobakteerit estävät patogeenisen enterobakteerin asettautumista suolistoon. Bifidobakteerit vähentävät myös lapsuusiän astmaa ja eksemaa, ja aikuisella ne tasapainottavat veren rasva-arvoja.

Bifidobakteerit toimivat mainiosti yhdessä lactobacillus asidofiluksen kanssa. Siksi on suotavaa valita maitohappobakteerituote, joka sisältää näitä kahta bakteerikantaa.

Moni tunteekin juuri asidofiluksen, sillä tätä bakteeria lisätään usein jogurtteihin ja probiottisiin juomiin. Itse olen epäileväinen näiden tuotteiden hyötyvaikutuksista, sillä valitettavan usein nämä samaiset tuotteen ovat makeutettu sokerilla, maissisiirapilla tai fruktoosisiirapilla. Nämä taas puolestaan tuhoavat hyviä suolistobakteereita.  Kaksipiippuinen homma!

Lactobacillus asidofilus tunnetaan bakteereita ja viruksia tuhoavista ominaisuuksistaan. Sen tiedetään myös pitävän hiivan (candidas albican) loitolla. Asidophiluksen uskotaan myös parantavan laktoosin sulamista. Laktoosi on maitosokeri, joka aiheuttaa monille vatsaoireita. Asidofilus vähentää myös suoliston seinämän läpäiseväisyyttä ja sitä kautta tukee normaalia vastustuskykyä. Monet saavat apua ärtyneeseen suoleen juuri asidofiluksesta. Asidofilus toimii ehkäisevänä hoitomuotona myös virtsatietulehduksille. Asidofilus ja bifidobakteerit ovat tunnettuja turvallisuudestaan suurinakin määrinä.

L. reuterilla on saatu hyviä tuloksia sekä koliikki-  että refluksivauvojen hoidossa. L. reuteri on myös tehokas hoitomuoto rotaviruksessa ja helikobakteerin hoidossa.
 

Saccharomyces boulardii lievittää ulkomaanmatkailijan ripulia. Se kestää hyvin antibiootin aiheuttamaa tuhoa, joka tekee siitä ihanteellisen suojan kuurin aikana. Saccharomyces boulardii kestää mahan happoisuuden ja kulkeutuu suoliston läpi tuhoutumatta.


Miten valita maitohappobakteerivalmiste?

Markkinoilla on monenlaisia probioottisia valmisteita. Valinta saattaa olla joskus hyvinkin hankalaa, varsinkin, jos ei ole perehtynyt asiaan sen kummemmin.
Maitohappobakteereista ei ole hyötyä, jos ne eivät pysty kulkeutumaan ruoansulatuskanavan läpi tuhoutumatta. Sappineste ja hapokas mahalaukku ovat haasteellisia maitohappobakteerivalmisteille. Asidofilus ja bifidobakteeri sietävät hapokasta ympäristöä suhteellisen hyvin. Bakteereiden täytyy olla elossa ja aktiivisessa muodossa, jotta niistä on hyötyä. Seuraavat seikat pitää ottaa huomioon maitohappobakteerivalmistetta valittaessa:

  • * Sietääkö bakteerivalmiste mahahappoja?
  • * Sietääkö bakteerivalmiste sappinestettä?
  • * Ovatko bakteerit kykeneviä asettumaan suoliston seinämään?
  • * Ovatko bakteerit luontaisesti ihmisperäisiä?
  • * Ovatko bakteerit turvallisia käytössä?

Markkinoilla on paljon hyviä tuotteita, mutta valitettavasti myös paljon tuotteita, jotka eivät vastaa yllä olevia kriteereitä. Itse suosin terveyskaupasta ostettuja maitohappobakteerivalmisteita, sillä valikoimasta huolehtivat asiaan perehtyneet henkilöt.

Valitse maitohappobakteerivalmiste, joka sisältää ainakin bifidobakteeria ja asidofilusta. Mielellään tuotteessa saisi olla 5 eri lajia, varsinkin jos kysymyksessä on hyvin ongelmallinen suolisto. Tämä riippuu kuitenkin siitä, mihin tarkoitukseen valmiste hankitaan. Kapseleita tulisi ottaa 1-3 päivässä. Tämäkin on tilanteesta riippuvainen. Valmisteessa tulisi olla 109 eli miljardi bakteeria grammaa kohden.

Maitohappobakteereita saa sekä kapseleina että jauheena – ja nyt myös tippoina. Jauhe ja tipat ovat ideaaleja pienille vauvoille, lapsille ja henkilöille, jotka eivät pysty nielemään kapseleita. Jauheen voi helposti sekoittaa äidinmaitoon, korvikkeeseen tai soseisiin. Useimmat kapselit voi avata ja jauheen sekoitta esim. ruoka-aineeseen (kts. tuotteen ohjeesta).  Muista kuitenkin, että bakteerit eivät pidä kuumasta (esim. lämmitetty äidinmaidonkorvike). Maitohappobakteerit olisi hyvä ottaa tyhjään mahaan noin puoli tuntia ennen ruokailua.