Terveys-Apilan verkkokauppa

Ostoskori:

0
Ostoskorisi on tyhjä.

0

Tervetuloa ostoksille

Mikä ihmeen spirulina?

"Mikä ihmeen spirulina?" minäkin kummastelin, kun 8 vuotta sitten ystäväni ehdotti minulle spiruliinaa detox-kuurin lisukkeeksi. Olin päättänyt päästä eroon vuosien aikana salakavalasti kertyneistä liikakiloista ja olin juuri aloittanut Dr Joshin 21 päivää kestävän detox-ohjelman. Mm. näyttelijä Gwyneth Paltrow kuuluu tämän englantilaisen lääkärin vankkoihin kannattajiin. Mainitsemani puhdistuskuuri on ravinnollisesti hyvin suppea ja niillä tiedoilla, jotka minulla tänä päivänä on, tuskin edes aloittaisin moista kuuria. Ravintolisät muodossa tai toisessa olivat siis varmasti paikallaan. Niinpä tepastelin lähimpään luontaistuotekauppaan ja ostin ison pussin tätä myrkynvihreää superfood-jauhetta.


Spirulina luokitellaan siis superfoodiksi. Superfood on ruoka-aine, joka on koostumukseltaan erittäin ravintotiheää. Monia tuotteita myydään nykyään superfoodina, mutta spirulina todella ansaitsee paikkansa tässä kategoriassa. Alkuperäisasukkaat Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa ovat hyödyntäneet tätä ravintopommia vuosisatojen ajan esimerkiksi proteiinin lähteenä.


Spirulina on yksi levälajeista, joiden historia juontaa maapallon elämän varhaishistorian aikoihin. Spirulina on syaanibakteeri, joka sisältää huikean määrän eri vitamiineja ja mineraaleja, jotka ovat elintärkeitä elimistömme terveydelle. On kuitenkin tärkeää muistaa, että alkuperä ratkaisee pitkälti, kuinka suuret terveydelliset hyödyt tämä kyseinen kasvi tarjoaa. Jos vain mahdollista, valitse tuote joka on luomua ja vapaa lisä- ja täyteaineista. Jotkut ei-luomuvalmisteet saattavat sisältää esim. nitraattiyhdisteitä.


Spirulina kasvaa meressä ja hyödyntää aurinkoa energian lähteenä.  Proteiinin, vitamiinien ja mineraalien lisäksi se sisältää paljon myös klorofyllia eli lehtivihreää.

  • Klorofyllien molekyylinen rakenne on hyvin lähellä ihmisen punasolujen molekyylistä rakennetta. Klorofyllit tukevat tervettä suolistobakteeristoa, auttavat maksaa kehon puhdistautumisprosessissa ja toimivat vahvana antioksidanttina kehoa tuhoavia vapaita radikaaleja vastaan.

  • Noin 70 % spirulinasta on proteiinia. Se sisältää kaikki 20 ihmiselle välttämätöntä aminohappoa. Keho käyttää aminohappoja mm. lihaksiston raaka-aineena. Spirulinan korkea proteiinipitoisuus on tehnyt siitä suositun tuotteen sekä kasvissyöjien että urheilijoiden keskuudessa.

  • Spirulina sisältää myös hyvin paljon GLA:ta eli gammalinoleenihappoa. GLA on ihmiselle välttämätön rasvahappo, joka esimerkiksi vaimentaa tulehdusta kehossa. Krooninen tulehdus on monen nykyaikaisen sairauden taustalla, niistä mainittakoon 2-tyypin diabetes tai monet syövät.

  • Spirulina sisältää myös paljon rautaa. Rauta yhdistettynä proteiiniin tekee spirulinasta ideaalin ravintolisän raskaana oleville naisille. Spirulinan sisältämä rauta ei kuitenkaan aiheuta ummetusta niin kuin monet muut rautavalmisteet. Jos olet ollut raskaana ja terveydenhoitajan kehotuksesta tarttunut rautatablettipurkkiin, tiedät mistä puhun.

  • Spirulina on hyvä B12-vitamiinin lähde. B12-vitamiinia tarvitaan mm. veren puna-ja valkosolujen muodostukseen, energian tuotantoon ja hermoston toimintaan. B12-vitamiinia saadaan useimmiten eläinperäisistä lähteistä kuten maksa, kala, punainen liha ja maitotuotteet. Tästä syystä kasvissyöjiä ja vegaaneja kehotetaan nauttimaan B12-vitamiinia ravintolisän muodossa. Tutkimukset ovat vielä kesken, josko spirulina olisi riittävä kyseisen vitamiinin lähde kasvissyöjille vai olisiko suotavaa kuitenkin turvautua B12-vitamiinivalmisteisiin. Itse uskon, että spirulina on tyhjää parempi. Spirulina sisältää paljon myös muita B-ryhmän vitamiineja, mukaan luettuna folaatti.

  • Spirulinassa on paljon myös C-, D-, E- ja A-vitamiinia. Se sisältää myös suurissa määrin kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, kromia, kuparia, seleeniä ja sinkkiä.

  • Spirulinan rasvahappokoostumus on myös erittäin suotuisa, sillä se sisältää sekä omega-3- että omega-6-rasvahappoja. Kyseiset rasvahapot ovat ihmiselle välttämättömiä, ja koska ihmiskeho ei pysty niitä itse muodostamaan, niiden saanti ravinnosta on välttämätöntä. Omega-3 ja omega-6 rasvahappojen lisäksi spirulina sisältää omega-9- rasvahappoa.


Puhdistamo (kotimainen superfoodien valmistaja ja tuottaja) antaa kattavan yhteenvedon internetsivustollaan spirulinan ravinnollisesta sisällöstä; "spirulinassa on 2300% enemmän rautaa kuin pinaatissa, 3900% enemmän beetakaroteenia kuin porkkanassa, 300% enemmän kalsiumia kuin maidossa, 375% enemmän proteiinia kuin lihassa tai tofussa fytoravinteita 31 kertaa enemmän kuin mustikassa".


Entäs sitten maku?

Jätän tämän sinun itsesi arvioitavaksi. Itse käytin spirulina-jauhetta kolmen viikon ajan niin aamupalajogurtissa kuin smoothien seassa. En voi sanoa, että maku olisi tehnyt minuun hurmaavaa vaikutusta. Kyllä minä sitä aika pitkin hampain nautiskelin. Niihin aikoihin makunystyräni toki olivat suhteellisen tottumattomat tämän kaltaisiin eksoottisiin terveysruokiin. Olen maistanut spirulina-jauhetta useammankin kerran sittemmin ja yllätyksekseni ei se ole niin hurjan makuista kuin olin muistellut. Aion myös käyttää spirulinaa jatkossa; sen verran terveellisestä ruoka-aineesta on kyse. Jotkut jopa tykkää spirulinan mausta! Jos olet niin kuin minä, että et pidä mausta, hanki kyseinen tuote kapselin muodossa, joka on terveysvaikutuksiltaan aivan yhtä tehokas.


Mikä sitten on spirulinan ja chlorellan ero?


Chlorella on spirulinan sukulainen ja paras ystävä, vaikka kyseessä on kaksi eri lajia. Chlorella on mikrolevä niin kuin spirulinakin. Spirulina on monisoluinen kasvi ilman tumaa. Chlorella on taas puolestaan yksisoluinen, mutta omistaa tuman. Spirulina voi kasvaa jopa 100 kertaa chlorellan kokoiseksi. Spirulina on sini-vihreän värinen kun chlorella puolestaan on yksistään vihreä.


Chlorellalla on selluloosaseinämä suojanaan, joka tekee siitä sulamattoman ihmissuolistossa. Tästä syystä chlorella joutuu käymään läpi erityisen valmistusprosessin, jotta siitä saadaan syömäkelpoista. Tämä on hyvin monivaiheinen prosessi, joka tekee chlorella-tuotteista usein spirulinaa kalliimpia.


Spirulina sisältää enemmän rautaa ja proteiinia, kun taas chlorella on puolestaan parempi klorofyllin lähde. Spirulina sisältää enemmän betakaroteenia, joka on tehokas antioksidantti ja A-vitamiinin esiaste. Spiruliina on myös hellempi suolistolle ja sulaa helpommin.


Näitä kahta lajia voidaan käyttää hyvin rinnakkain, tosin tämä saattaa käydä kalliiksi. Tuotetta ostaessasi, sinun kannattaa miettiä mitkä ovat ravinnolliset tarpeesi. Jos esimerkiksi sinulla on raudanpuute eli anemia, spirulina saattaa olla parempi vaihtoehto. Samoin jos olet raskaana. Suolisto-ongelmien kanssa kamppailevan luultavasti kannattaa myös valita helpommin sulava spirulina. Uskon myös, että himourheilija valitsisi spirulinan chlorellan sijaan. Voin toki olla väärässä. Chlorella taas sisältää klorofyllia enemmän kuin mikään muu kasvi maapallolla. Klorofyllien uskotaan parantavan veren hapenottokykyä, lisäävän solujen aineenvaihduntaa ja voimistavan sydänlihaksen toimintaa. Chlorella poistaa myös myrkkyjä tehokkaasti ihmiskehosta.


Ei kun sitten vain kokeilemaan. Muistathan kuitenkin aloittaa varovasti. Yhtäkkisesti suurena määrinä nautittuna kumpikin levä saattaa aiheuttaa mahanpuruja tai löysää mahaa.


Spirulina smoothie kahdelle

1 kypsä avokado

2,5 dl makeuttamatonta manteli- tai kookosmaitoa

1 ylikypsä banaani (tuo makeutta!)

2 annosta spirulina-jauhetta (katso valmistajan annosteluohje)


”Viherpommi” kahdelle

1 kourallinen pinaattia

puolikas luomukurkku

sellerinvarsi

jäävuorisalaattia

pari siivua vesimelonia

2 dl kuplivaa lähdevettä

spirulina-jauhetta (annosohjeen mukaan)