Terveys-Apilan verkkokauppa

Ostoskori:

0
Ostoskorisi on tyhjä.

0

Tervetuloa ostoksille

Ravintoterapeutin palsta

RUUSUNJUURI ANTAA ENERGIAA JA TASAPAINOA

Tunnetko itsesi väsyneeksi tai ärtyneeksi usein?
Reistaileeko muistisi?
Haluaisitko saada enemmän irti urheilusuorituksestasi?
Entä heittelevätkö hormonisi?
Tarvitsetko enemmän vireyttä sukupuolielämääsi?

 

Ruusujuuri

Ruusunjuuri (Rhodiola rosea L.), Pohjolan ginseng, on ruohokasvi, joka kasvaa lähinnä kylmillä ja kosteilla vuoristo-ja tunturialueilla. Ruusunjuurta esiintyy luontaisesti Himalajalla, Alpeilla, Norjan ja Venäjän vuoristoalueilla sekä Pohjois-Amerikassa. Islanti on tunnettu ruusunjuurikasvustostaan. Suomessa ruusunjuurta esiintyy lähinnä Lapissa. Sitä viljellään myös Etelä-Suomessa nimenomaan lisäravinteiden valmistukseen. Kasvi kukkii loppukesästä, mutta on monivuotinen. Ruusunjuurta on käytetty myös Kauko-Idässä vuosituhansien ajan parantamaan fyysistä suoristuskykyä, flunssan oireisiin ja ehkäisemään tunneperäistä stressiä. Uskotaan, että Kiinassa tätä rohdoskasvia on hyödynnetty jo vuodesta 2697 e.Kr.

Ruusunjuuri on adaptogeeninen kasvi eli se tukee kehon mukautumista fyysisesti ja henkisesti vaativina ajanjaksoina, esimerkiksi urheilusuorituksen aikana tai akuutin stressin yllättäessä. Uskotaan, että koska ruusunjuuri on taistellut omasta selviytymisestään kylmissä olosuhteissa kymmenien asteiden pakkasessa, tämä vaikuttaa luontaisesti sen voimakkaaseen parannusominaisuuteen. Ruusunjuuren vaikutuksia on testattu laajalti, mutta hyödyn puolesta puhuvat ensisijaisesti yksilölliset kokemukset. Ruusunjuurta on käytetty menestyksekkäästi yleiseen hyvinvoinnin tukemiseen muinaisista ajoista lähtien. Mm. Viikingit pakkasivat ruusunjuurta mukaan pitkille laivamatkoille. Inuiitit käyttävät ruusunjuuren lehtiä ravintona ja avaruusmatkailijat hyödyntävät ruusunjuurta mielen tasapainottamiseen ja fyysisen kestävyyden säilyttämiseen. Ruusunjuuren lehdet sopivatkin mainiosti esimerkiksi salaatin joukkoon.


Ruusunjuuri saattaa olla oikea valmiste sinulle, jos tunnistat itsesi seuraavista oireista:

- energiatasosi ovat pohjalukemissa

- olet usein sairas

- treenaus ei tahdo luistaa

- kärsit kroonisesta kivusta

- käyt ylikierroksilla

- stressaannut tai ahdistut helposti

- seksielämäsi ei luista

- mielialasi vaihtelee ääripäästä toiseen

- kärsit lapsettomuudesta

- kärsit usein päänsärystä

- kärsit hiusten ohenemisesta ja harventumisesta

- sairastat syöpää

- kärsit unettomuudesta


kasvikuva


Ruusunjuuren käyttötarkoitukset


Stressinhallinta

Jokainen meistä kokee stressiä ajoittain. Stressi on kehon normaali reaktio vaativaan tai poikkeavaan tilanteeseen. Kroonisena stressi on kuitenkin terveydelle haitallista ja saattaa aiheuttaa vakaviakin seurauksia; lisämunuaisten uupuminen, riski sairastua verisuoni- ja sydäntauteihin ja masennus --mainitakseni muutamia. Monien stressinhallintakeinojen kuten rentoutusharjoitusten, syvähengityksen ja harrastamisen lisäksi terveellinen ruokavalio ja lisäravinteet ovat hyviä apukeinoja tukemaan kehon hyvinvointia vaativina ajanjaksoina. Ruusunjuuri voimistaa kehon stressinsietokykyä parasympaattisen hermoston kautta. Ruusunjuuren uskotaan lisäävän serotoniinin ja endorfiinin tuotantoa aivoista. Nämä ovat niin sanottuja hyvän mielen hormoneja.


Fyysinen suoritus

Ruusunjuuren uskotaan parantavan fyysistä suoritusta ja edesauttavan lihasten palautumista urheilusuorituksen jälkeen. Ruusunjuuri myös suojelee lihaksia suorituksen aikana. Tutkimukset osoittavat ruusunjuuren lisäävän ATP:n eli energian tuotantoa solun mitokondriossa. Ruusunjuuresta saattaa olla hyötyä varsinkin kestävyysurheilijoille, sillä sen tiedetään vähentävän oksidatiivisen stressin vaikutusta kehossa. Ruusunjuuri pienentää myös CRP-tulehdusmarkkereiden määrää.


Hermoston toiminta

Ruusunjuuri tunnetaan mieltä rauhoittavista ominaisuuksistaan. Ruusunjuuren on todettu myös edesauttavan kognitiivista toimintaa ja parantavan muistia. Tämä rohdoskasvi toimii erinomaisena tukena henkisen ja fyysisen stressin painaessa päälle. Ruusunjuuren uskotaan myös lisäävän keskittymiskykyä.


Verensokeritasapaino

Ruusunjuuri saattaa toimia tehokkaana tukihoitona diabetespotilailla. Sen uskotaan tasapainottavan verensokeria. Ruusunjuuri vähentää myös kroonista tulehdusta kehossa, jota esiintyy diabetes-potilailla. Ruusunjuuren uskotaan lisäävän antioksidantti glutationin määrää kehossa.


Muut mahdolliset hyödyt

Uusimmat tutkimukset puoltavat ruusunjuuren hyödyntämistä masennuksen hoidossa. Ruusunjuuri nostattaa mielialaa, helpottaa ahdistusta ja saattaa vaikuttaa potilaaseen myönteisemmin kuin masennuslääkkeet, joilla usein valitettavasti esiintyy epämiellyttäviä sivuvaikutuksia.

Ruusunjuuren uskotaan myös vaikuttavan kohdunseinämän limakalvon terveyteen myönteisesti sekä tukevan munasarjojen terveyttä. Ruusunjuuri saattaa siis toimia tehokkaana tukihoitona lapsettomuushoitojen rinnalla.

Ruusunjuurta saa sekä jauheena että tippojen muodossa. Ruusunjuuri on turvallinen suurinakin määrinä nautittuna, mutta on muutamia poikkeuksia, jolloin sinun ei tule käyttää tätä rohdoskasvia; raskauden aikana, reuman akuutin tulehduksen yhteydessä tai jos sinulla on kilpirauhasen liikatoimintaa.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Terveys-Apilasta ruusujuuritabletit:

Klikkaa kuvaa ja näet tuotetiedot.

    Golden Root