Terveys-Apilan verkkokauppa

Ostoskori:

0
Ostoskorisi on tyhjä.

0

Tervetuloa ostoksille

Terveyttä kookoksesta

Julkaistu 25.7.2014

 

Kookos ja sen terveysvaikutukset puhuttavat tällä hetkellä, eikä syyttä. Kookosta voidaan nauttia monessa muodossa kuten öljynä sellaisenaan tai vaikkapa ruoanlaitossa. Kookosvesi puolestaan sisältää monia tärkeitä hivenaineita ja toimii erinomaisena nesteyttäjänä. Kookosmaitoa ja kookoskermaa voidaan käyttää sekä leipomisessa että ruoanlaitoissa.


Kookosöljy

Kookosöljy sisältää tyydyttyneitä rasvahappoja, jotka voidaan jakaa pitkäketjuisiin ja keskipitkiin. Kookosöljy sisältää nimenomaan keskipitkiä rasvahappoja (medium chain triglycerides tai MCT). Moni ajan tasalla oleva tutkimus puoltaa uskomusta, että keskipitkät rasvahapot ovat erinomainen energian lähde ja pitävät verensokerin tasapainoa yllä. Kookosöljyn keskipitkät rasvahapot lisäävät myös kehon termogeneesiä. Termogeneesissä ihmisen perusaineenvaihdunta lisääntyy ja sitä kautta rasvanpoltto edistyy. Keskipitkät rasvahapot eivät myöskään varastoidu kehoon vaan keho hyödyntää niitä energianlähteenä, päinvastoin kuin monet kasvisperäiset rasvat (pitkäketjuiset rasvahapot tai Long chain triglycerides LCT). Keskipitkät rasvahapot, joita on paljon kookosöljyssä, eivät siirry verenkiertoon vaan kulkeutuvat suoraan maksaan, jossa ne palavat energiaksi.

Mietitkö tässä kohtaa lääkärisi varoitteluja tyydyttyneistä rasvoista? Ei huolta, jos uskot viimeisimpiä tutkimustuloksia. Meitä on turhaan vuosia varoiteltu tyydyttyneiden rasvahappojen vaaroista, vaikka tosiasiassa ihminen tarvitsee juuri näitä mahdollisimman luonnollisessa muodossa. Vuosikymmenten ajan meitä on kehotettu nauttimaan rasvaa tyydyttymättömistä lähteistä ja vain hyvin vähän tyydyttynyttä rasvaa. Ihminen kuitenkin tarvitsee kumpaakin ja itse asiassa tyydyttynyttä rasvaa paljon luultua enemmän mm. aivojen kehitykseen ja toimintaan, hormonituotantoon sekä rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseen (vitamiinit A, D, E ja K). Tiesitkö esimerkiksi, että Tyynen valtameren saarten asukkailla, joiden ruokavalio sisältää 30-60 % kookosöljyä, ei esiinny juuri laisinkaan sydänsairauksia? Valitettavasti emme voi sanoa samaa läntistä vähärasvaista ruokavaliota noudattavien kohdalla. Liika kasvirasvojen ja varsinkin liika omega-6 rasvahappojen nauttiminen monityydyttymättömistä lähteistä lisää kehon tulehdustilaa, oksidatiivista stressiä ja tätä kautta edesauttaa monien sairauksien syntyä. Omega 6 rasvahapot hapettuvat herkästi aiheuttaen sairauksia (verisuoni-ja sydänsairaudet, metabolia ja dementia, mainitakseni muutamia). Toinen monityydyttymättömiin rasvahappoihin kuuluva on omega-3 rasvahappo. Tätä rasvaa taas tulisi nauttia suurissa määrin mm. kalasta, luomukananmunista ja kirnuvoista. Omega-3 rasvahappo toimii kehossa tulehdusta sammuttavana omega-6 rasvahapon vaikutuksia tasapainottaen. Kookosöljyn tyydyttymätön keskipitkä rakenne taas puolestaan tekee siitä hyvin vakaan rasvan, joka ei hapetu kehossa eikä aiheuta tulehdusta. Kookosöljy myös kestää mainiosti kuumentamista, kun taas kasviperäiset omega-6 rasvat eltaantuvat ruoanlaitossa ja säilöttäessä.

Kookosöljystä saadut keskipitkät rasvahapot eivät vain edesauta painonhallintaa hillitsemällä näläntunnetta, mutta niillä voidaan myös ehkäistä monen sairauden synty sekä edesauttaa sairauden hoitoa ja paranemisprosessia. Hyviä tuloksia on saatu mm. Alzheimerin hoidosta kookosöljyllä. Alzheimerista puhutaan nykyään 3-tyypin diabeteksena, koska insuliiniresistenssi aiheuttaa sen, että aivojen tiettyjen osien solut eivät enää pysty hyödyntämään glukoosia energian lähteenä. Kookosöljyn keskipitkät rasvahapot eivät siirry nautittaessa verenkiertoon, vaan maksassa niistä muodostuu ketoaineita, joita juuri nämä aivon osat voivat hyödyntää energianlähteenä. Syntyy niin sanottu hyperketonemia, joka mm. lisää aivojen verenkiertoa ja parantaa kognitiivista toimintakykyä.

Kookosöljy on myös tehokas 2-tyypin diabeteksen hoidossa. Kookosöljy on erinomainen energian lähde, joka ei kuitenkaan nosta verensokeria eikä aiheuta insuliinin liikatuotantoa. Kookosöljy pitää nälän tunteen poissa pitkään ja tätä kautta vähentää napostelua. Kookosöljyn uskotaan myös rauhoittavan makeanhimoa. Myös 1-tyypin diabetespotilaat ovat raportoineet positiivisia tuloksia kookosöljyn käytöstä. Kookosöljyn MCT parantaa aivojen toimintaa, joka on heikentynyt hyperglykemian myötä diabeteksesta johtuen.

Kookosöljyn käytöstä kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa on myös paljon positiivista näyttöä. Kookosöljyn rasva edesauttaa hormonitasapainoa, joka on avainasemassa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa.

Kookosöljy toimii luonnollisena antibioottina, mahan ja suoliston bakteerikantaa kuitenkaan vaurioittamatta. Kookosöljy sisältää jopa 50% lauriinihappoa, jota on äidinmaidossakin suurissa määrin. Lauriinihappo on terveen elämän elinehto ja suosittelenkin kookosöljyn käyttöä raskaana oleville ja imettäville äideille.

Kookosöljy vaikuttaa suotuisasti myös HDL ja LDL-kolesterolin tasapainoon. Kookosöljy kohottaa hyvän HDL-arvoja ja samanaikaisesti pienentää LDL:n määrää. Kookosöljyn uskotaan myös alentavan veren triglyserideja (veren rasvapitoisuutta). Neitsytkookosöljyn uskotaan ajavan asiaa vielä paremmin kuin tavallisen kookosöljyn, koska se on kylmäpuristettua.

Kookosöljyllä uskotaan olevan myös bakteereita ja viruksia tappavia ominaisuuksia. Kookosöljyä on käytetty ulkoisesti vuosisatoja haavojen hoidossa. Viimeisten vuosikymmenien ajan kookosöljy on myös näyttänyt olevansa tehokas vähentämään HIV-potilaiden oireita.

Kookosöljyä käytetään myös suunhygienian hoitoon ja hampaiden valkaisuun.

Yleissuositus on n.2-3 rkl päivittäin kaikkien yllämainittujen sairauksien ja oireiden hoitoon.

Ulkoisesti kookosöljy sopii hyvin ihon hoitoon, sillä se estää vapaiden radikaalien aiheuttamaa tuhoa ja näin hidastaa ikääntymisen vaikutuksia. Kookosöljyn on todettu jopa vähentävän ihon ryppyisyyttä.

Terveys-Apila tarjoaa kattavan kookosöljyvalikoiman. Etenkin kotimaiset Puhdistamon ja Cocovin kylmäpuristetut luomukookosöljyt ovat hyviä valintoja. Myös Tropicain kookosöljy on valmistettu kylmäpuristusmenetelmällä ja näiden neitsytkookosöljyjen terveysvaikutukset ovat vielä suotuisammat kuin tavallisen kookosöljyn, joka toki sekin ajaa asian.


Kookosöljyn käyttö

Kookosöljy sopii erinomaisesti ruoanlaittoon, koska se sietää kuumuutta. Sitä voi käyttää Stir Fry-ruokien kuin myös kananmunien paistamisessa. Sillä voi korvata leivonnaisissa perinteisen voin, ja kiireisille kookosöljy kahvin joukossa sopii hyvin aamupalaksi. Kookosöljyn voi sekoittaa myös smoothien joukkoon, ja siitä on helppo valmistaa koti-tekoista suklaata. Ruokalusikallinen on nopea ja terveellinen välipala kiireiselle. Siitä saa hyvää energiaa.


Kookosvesi

Kookosvesi on se vesi mikä löytyy kookospähkinän sisältä. Meistä moni on hörppinyt sitä pillistä ulkomaanmatkoilla, kuitenkaan sen kummemmin ajattelematta tämän eksoottisen juoman terveysvaikutuksia! Kookosvesi pitää sisällään monia vitamiineja ja mineraaleja, kuten kaliumia, magnesiumia, kalsiumia, natriumia ja fosforia. Tämä tekee siitä ihanteellisen urheilujuoman ja se edesauttaa lihasten palautumista urheilusuorituksen jälkeen. Kookosveden elektrolyyttitasapaino onkin sama kuin ihmisen veressä! Kookosvesi on myös erinomainen janon sammuttaja. Unohda siis sokeria, suolaa ja lisä-ja väriaineita sisältävät urheilujuomat!

Kookosvedellä hoidetaan myös akuuttia ripulia, joka onkin kätevää jos tämmöinen osuu harmiksi loman aikana. Kookosvesi korjaa ripulin mukana menetettyjen elektrolyyttien tasapainoa ja vähentää ripulin aiheuttaman nestehukan vaikutuksia.

Kookosveden pitäisi mielellään olla pakattu BPA-vapaaseen tetrapakkaukseen. Suosittelen valitsemaan myös maustamattoman version, sillä maustetuissa on usein käytetty sokeria tai makeutusaineita! Säilöntäaineena ei tulisi olla käytetty muuta kuin sitruunahappoa (C-vitamiini!).


Kookosmaito

Kookosmaito on eri kuin kookosvesi. Jälkimmäinen on peräisin kookospähkinän sisältä, kun taas kookosmaito on kuumassa vedessä liotettua kookoksen lihaa. Valkoinen liha löytyy kovan ruskean kuoren alta. Liotuksen jälkeen kookoskerma nousee pintaa ja maito voidaan erottaa siivilöimällä. Mitä useammin prosessi toistetaan, sitä ohuempaa maidosta tulee. Useimmissa säilöntäpurkeissa, kerma on jäänyt päällimmäiseksi ja maito on purkin pohjalla.

Kookosmaito on laktoositonta ja näin sopii myös laktoosi-intoleranssista kärsiville. Kookos sisältää paljon kuitua, C vitamiinia, E vitamiinia, B1, B2, B5 ja B6 vitamiineja. Kookoksessa on myös jonkun verran rautaa.

Bionan luomu kookosmaito, jota on saatavilla Terveys-Apilasta, on hyvä ja turvallinen valinta. Avaamisen jälkeen maito olisi hyvä siirtää toiseen säilytysastiaan ja helpon pilaantumisensa vuoksi suosittelen, että maito käytetään parin päivän sisällä.

Kookosmaidon käyttö

Ohuempi maito sopii hyvin smoothieen, kahvin joukkoon ja curry-ruokiin. Paksumpi kerma on hyvä korvaamaan kerman leivonnassa tai vaikkapa kotitekoista jäätelöä valmistettaessa.


MCT-öljyt

MCT-öljyt ovat kookoksesta (ja toisinaan palmunydinöljystä) eristettyjä koostumukseltaan 100 prosenttisesti keskipitkiä rasvahappoja sisältäviä nestemäisiä öljysekoituksia. MCT-öljyt ovat tällä hetkellä kuumaa huutoa sillä niiden uskotaan kookosöljyn tavoin edesauttavan painonhallintaa ja lihasmassan kehitystä.

MCT- öljyä käytetään sisäisesti, mutta se ei sovi ruoanlaittoon. MCT-öljy ei kestä kuumentamista korkeissa lämpötiloissa. Öljy sopii kuitenkin mainiosti juomiin, kuten kahvin sekaan. Sitä voidaan käyttää myös salaatinkastikkeissa jne.

MCT-öljyt ovat rikkaita kapryylihapon ja kapriinihapon lähteitä. Kapryylihappoa on mm. kookoksessa ja se tunnetaan hiivaa, sientä ja hometta tuhoavasta ominaisuudestaan. Niinpä siis MCT-öljyt yhdessä kookosöljyn kanssa sopivat hyvin hiivan, jalkasienen, ärtyneen suolen ja monen muun oireen hoitoon. Kapriinihappo tunnetaan myös bakteereita ja mikrobeita tuhoavasta ominaisuudestaan. Kapriinihappoa voi suositella myös diabeetikoille, sillä sen uskotaan parantavan insuliiniresistenssiä.

MCT-öljyt ovat hyvä energian lähde ja sopivat hyvin urheilijoiden sekä laihduttavien käyttöön. Öljy tukee termogeneesiä ja sitä kautta rasvanpolttoa. MCT-öljyt sopivat erinomaisesti vähähiilihydraattiseen ruokavalioon sekä henkilöille, jotka toteuttavat intermittoivaa paastoa.

Itse suosin Cocovin MCT-öljyä, joka on valmistettu vain kookosöljystä. Tuotetta on saatavilla Terveys-Apilasta.

 

Annamari Seilola
Ravintoterapeutti Dip NT

Yhteystiedot ja kyselyt: annamari@ravintonurkka.fi tai 046 654 2656

www.ravintonurkka.fi