Terveys-Apilan verkkokauppa

Ostoskori:

0
Ostoskorisi on tyhjä.

0

Tervetuloa ostoksille

Chia-siemenet - superruokaa menneisyydestä

 

Julkaistu 6.8.2014

 

Chia-siemen (Salvia Hispanica L) tai suomalaisittain k-i-i-a on minttuperheen jäsen, joka perinteisesti kasvaa Meksikossa ja Guatemalassa. Chia on väriltään mustanruskea ja sitä voidaan nauttia joko kokonaisena tai jauhettuna. Seudun atsteekit, inkat ja mayat ovat hyödyntäneet tämän ravinteikkaan siemenen terveysetuja vuosisatojen ajan. Sana chia [tsia] tarkoittaa ”voimaa” mayan kielellä ja juuri tästä lähteestä nämä heimot ovat hankkineet energiansa uuvuttaviin taistoihin ja pitkäkestoisiin vaelluksiin.

Chia oli tuntematon muulle maailmalle vielä noin 30 vuotta sitten, jolloin amerikkalainen Wayne Coates aloitti tutkimustyönsä aiheesta. Coates on nykyäänkin vankka chian puolestapuhuja. Hän vannoo chian nimeen juostessaan ultrapitkiä 75 kilometrin matkoja. Amerikkalainen Born to Run- kirjan kirjoittaja Christopher McDougall puolestaan sanoo: ”Jos autiolle saarelle saisi ottaa vain yhden ruoka-aineen, chiaa parempaa ei voisi valita!” Siihen voimme mekin uskoa!


Chian ravintosisältö

Chia lasketaan ns. superruokiin ja mielestäni ihan syystä. Maailma on pullollaan ravinnerikkaita ruokia, mutta harvalla luonnon raaka-aineella on yhtä kattava ravintosisältö. Chia sisältää mm. Omega-3 rasvahappoja, A, B, D ja E vitamiineja, proteiinia, kuitua, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, sinkkiä, kaliumia ja rautaa. Chia on myös varteenotettava tryptofaanin lähde. Tryptofaani on yksi kahdeksasta ihmiselle välttämättömästä aminohaposta, joka säätelee mm. unta, ruokahalua ja mielialaa.


-  Chian kalsium: Yhdessä ruokalusikallisessa chia-siemeniä on enemmän kalsiumia kuin yhdessä lasillisessa maitoa. Niinpä chia-siementen napostelu edesauttaa luuston ja hampaiden terveyttä.


- Omega-3 pitoisuus: Chian rasvakoostumuksesta 60% on omega-3 rasvahappoja. Omega-3 rasvahapot ovat ihmisen terveydelle välttämättömiä monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita keho ei kuitenkaan pysty itse tuottamaan. Monityydyttymättömät rasvahapot tukevat mm. aivojen ja sydämen terveyttä.


- Mangaani: Chia sisältää reilussa määriin mangaania. Mangaani on terveydelle välttämätön mineraali, joka auttaa biotiinin ja tiamiinin (B-ryhmän vitamiineja) imeytymistä kehoon. Mangaani on tärkeä luuston terveydelle.


- Fosfori: Proteiini hyödyntää solujen synteesissä fosforia. Chia on hyvä fosforin lähde.


- Kuitu: Chia-siemen on erittäin kuitupitoinen. 28 grammaa (2 rkl) chia-siemeniä sisältää 11 grammaa kuitua. Tämä on noin yksi kolmasosa päiväsuosituksesta. Kuidulla tiedetään olevan suotuisia vaikutuksia kolesteroliin. Kuitupitoiset ruoat edesauttavat suolen toimintaa, vähentävät suolistosyövän riskiä ja tasapainottaa verensokeriarvoja. Suolistossa chia muuntautuu geelimäiseksi. Tämä geeli muodostaa ns. muurin hiilihydraattien ja ruoansulatusentsyymien välille hidastaen hiilihydraattien sulamista ja muuntautumista glukoosiksi. Juuri tästä syystä chian uskotaan olevan ihanteellinen ruoka 2-tyypin diabetesta sairastaville. Chiaa nauttimalla voidaan välttää verensokerin nopea nousu ja sitä seuraava nopea pudotus.


- Proteiini: Chia-siemen sisältää noin 30 % proteiinia. Proteiini on tärkeä rakennusmateriaali keholle, etenkin lihaksistolle.


- Antioksidantit: Chian tiedetään sisältävän huimia määriä antioksidantteja, joita tarvitaan tuhoamaan kehossa syntyneitä vapaita radikaaleja. Vapaita radikaaleja syntyy kehossa mm. ilmansaasteiden, tupakoinnin ja ravintorasvojen hapetuksen seurauksena. Vapaiden radikaalien tiedetään aiheuttavan erilaisia syöpiä.


Chian terveysvaikutukset

Chialla tiedetään olevan monia terveysvaikutuksia. Chiaa suositaan mm. 2-tyypin diabeteksen hoidossa. Chian uskotaan parantavan solujen insuliiniresistenssiä. Chia kontrolloi insuliinin tuotantoa hidastamalla hiilihydraattien imeytymistä. Nimenomaan juuri hiilihydraatit stimuloivat haiman insuliinituotantoa. Insuliinin liikatuotanto aiheuttaa mm. metaboliaa, keskivartalolihavuutta ja 2-tyypin diabetesta.

Chian suotuisa rasvahappokoostumus puolestaan auttaa sydän-ja verisuonitauteja sairastavia. Chian tiedetään myös parantavan kehon kolesteroliarvoja. Chia lisää suotuisaa HDL-kolesterolia ja laskee veren triklyseriidiarvoja. Chian säännöllinen käyttö tukee suolen normaalia toimintaa ja vähentää suolistosairauksien esiintymistä.


Chian käyttö

Chiaa voidaan käyttää monenlaiseen. Tässä yhteydessä haluan mainita, että chia sopii erinomaisesti gluteenittomaan ja vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Vaikka chiassa on 12 % hiilihydraatteja, niistä vain 1 % on kehossa sulavia. Loput 11% ovat kuitua.

- Chiaa voidaan käyttää leivonnassa kananmunan korvikkeena: 1 rkl chiaa, 3 rkl vettä (liota vedessä 15 minuuttia)

- Kotitekoisena ”hyytelönä” marjojen kanssa

- Perinteisen puuron korvikkeena

- Korppujauhojen sijasta lihapullissa

- Kalan tai kanan leivitykseen

- Leivän leivontaan

- Salaateissa siemeninä

- Jogurtin tai smoothien joukossa


* * *

Reseptejä


Chia-raakapuuro

-    2 rkl chia-siemeniä

-    2 dl sokeroimatonta mantelimaitoa tai kookosmaitoa

-    1 tippa steviaa (vaihtoehtoinen)

-    mielen mukaan tuoreita marjoja kuten mustikoita, mansikoita tai vadelmia


Chia-leipä

(Tämä ohje on sivulta www.grassfedgirl.com, mutta minun muuntelema!)


-    6 kananmunaa
-    2 rkl luomuhunajaa (vapaaehtoinen)
-    ¼ kupillista sulatettua kookosöljyä
-    ½ rkl omenaviinietikkaa
-    1 kupillinen jauhettuja saksanpähkinöitä
-    ¼ kupillista chia-siemeniä
-    3 rkl kookosjauhoja
-    1 tl ruokasoodaa
-    ½ tl meri- tai ruususuolaa

Sekoita kuivat aineet keskenään. Sulata kookosöljy kattilassa. Kun kookosöljy on hieman jäähtynyt, sekoita hyvin ensin kananmunien kanssa ja sen jälkeen lisää muut "märät" aineet. Lopuksi sekoita kaikki aineet keskenään, jotta aineksista muodostuu tasainen taikina. Kaada taikina leipävuokaan. Paista leipää uunissa n. 1 tunti 175 asteessa.


* * *

Itse lisään chiaa ruokaan kuin ruokaan. Pidän siementen rapeasta koostumuksesta. Saan siitä vatsani täyteen ja koen, että se pitää nälän poissa pitkään! Meidän taloudessa noudatetaan gluteenitonta ja vähähiilihydraattista ruokavaliota, joten chia-siemen on ruokakaappimme vakioasukas!

Terveys-Apilalla on kattava valikoima chia-siemeniä ja muita chia-tuotteita. Cocovin, Voimaruoan ja Foodin Chia-tuotteet ovat kaikki erinomaisia valintoja.

 

Annamari Seilola
Ravintoterapeutti Dip NT

Yhteystiedot ja kyselyt: annamari@ravintonurkka.fi tai 046 654 2656

www.ravintonurkka.fi